maandag 27 oktober 2014

Van de Liefde en de Man



Mijn liefde voor het naaien maakt het cliché dat mannen zich aan de kant geschoven voelen na de geboorte van de kinderen, hier heel tastbaar. Bij elk jurkje dat vanonder de naaimachine rolde, voelde Meneer schaap  bewondering, maar ook een milde jaloezie. En uiteraard ging het niet om het kledingstuk op zich, maar om alle liefde die erin was gekropen.

De liefde van de man gaat door de maag, maar ook langs zijn kleerkast. Zoiets.

Ik had wel een hoodie willen maken, maar Meneer Schaap draagt nooit hoodies. Hemden draagt hij dan weer in overvloed, maar voor een hemd ben ik veel te ongeduldig en te nonchalant.
Het deed dus *Ping!* in mijn hoofd toen ik in de Stoffenkamer dit patroon zag liggen. Sinds 'Dead poets society' word ik een beetje week van elke man in een duffelcoat (bij voorkeur is die man ook jong en knap, maar dat zit bij die van mij wel min of meer goed). Bovendien staat één mannenjas wel gelijk aan heel veel meisjesjurkjes, dus onze relatie was weer een tijdje gered.

We gingen samen stof kiezen bij Stoffen Van Leuven: olijfgroene wol, een bedrukt katoentje voor de voering en echte gladde voeringstof voor de mouwen.

De werkbeschrijving bij het patroon is zo gedetailleerd dat je eigenlijk niet kan missen. Moeilijk was het dus niet, maar mijn dank gaat wel uit naar de sterke motor van mijn Pfaff en naar Eva die me haar stevige jeansnaald uitleende nadat ik eerst een stuk of zes standaard naalden had kapot gestikt op vijf lagen wol. Ik heb het hardst gevloekt op de houtje touwtje knopen die ik elegant probeerde vast te stikken op dat enorme pak jas.

Meneer Schaap bestaat in twee dimensies: voor het werk en na het werk. We kozen 'voor het werk' voor een snelle fotoshoot in de tuin.




11 opmerkingen:

  1. Ongetwijfeld met bakken liefde gemaakt, want het is supermooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waaw! Meneer Schaap heeft geluk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw seg, je zit minstens een paar jaar goed, zou ik denken! Knappe jas, knappe man, dat ook :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw, geen geduld voor een hemd, maar wel voor zo'n jas?! Ik heb ook al naar het patroon staan kijken, maar dacht dat het heel moeilijk was. Misschien toch eens proberen dan...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh oh oooooh, wat een prachtjas. Love it!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi! Dit overtuigt me om er ook één te maken voor het vriendje. Tips om het tot een goed einde te brengen? Dingen waarop ik moet letten?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Maar enfin, zeg, hij kan zo in een professionele fotoshoot voor één of andere herfstige modereportage. Proficiat met de mantel én de man! Trouwens, W. draagt wel soms een hoodie... (Dit is een hint, jawel.)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh, maar zeg, wat een werk! Het straalt van hem af dat hij blij is met zijn jas. Goed gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen